Browsers en mailprogramma

Tips omtrent gebruik van browser en email programma

Een lange tijd was Internet Explorer de enige deur naar het internet voor veel gebruikers. Als uw website Internet Explorer ondersteunde, werkte deze site voor nagenoeg alle internetgebruikers. Tegenwoordig is dit beeld sterk veranderd. Er is namelijk voor elke internetbehoefte een aparte app en u kunt internet gebruiken op meer apparaten dan alleen een computer, denk bijvoorbeeld aan smartphones, tablets en laptops. Als u een website laat ontwikkelen is het daarom belangrijk om van te voren duidelijke afspraken te maken over welke besturingssystemen en browsers ondersteund worden. Wij hebben hieronder een aantal tips opgesteld voor opdrachtgevers, ontwikkelaars en projectmanagers om de juiste keuzes te maken.

Ga uit van de doelgroep

Het kan aantrekkelijk zijn om u te richten op Safari en Firefox, die een redelijk marktaandeel hebben, om bepaalde groepen te bereiken. Browsers die een van de grootste marktaandelen hebben zoals Internet Explorer kunnen bijvoorbeeld helemaal niet gebruikt worden door uw doelgroep. Onderzoek dus van te voren welke browser uw doelgroep gebruikt en richt u hierop.

Ondersteun bezoekers in plaats van browsers

Let op dat u het doel op zich niet verliest doordat u zich focust op het ondersteunen van bepaalde browsers. Het doel is namelijk dat zoveel mogelijk bezoekers uiteindelijk baat hebben bij de optimalisatie. Maak daarom goede en meetbare afspraken die gericht zijn op de ondersteuning van de bezoekers.

Browsers en e-mail

Net zoals bij de browsers, was vroeger het aanbod van e-mailprogramma's niet zo groot. Tegenwoordig kunt u uit wel tig verschillende programma's kiezen. Er is voor iedereen wel een passend programma. De meest voorkomende e-mail programma's zijn Mozilla, Opera, Windows Live, Pegasus en IncrediMail.

Terug naar overzicht